رفتن به نوشته‌ها

بولت ژرنال: نحوه استعمال (قسمت اول)

یعنی الان که دارم اینو می نویسم به شدت جِرَم گرفته از دستتون و صرفا تمایل به تیک زدن این پست از برنامه ی روزانه م داره نگرم میداره پشت کیبورد! دیروز نیم ساعت وقت گذاشتم و توضیحات قبلی رو نوشتم و شماها پنجاه بار از من رو کانال پرسیدید “بولت ژرنال چیه؟”، “جریان دفتر چیه؟”

آدم حس گِل لگد کردن دست میده بهش خب:)) بخونید اینا رو.

از اینجا به بعد فرض می گیرم توضیحات پست قبلی رو خوندید و قادر به تشخیص دست چپ و راستتون از هم هستید و مبحث رو ادامه می دم.

شما علاقه مند به تولید یه بولت ژرنال هستید الان ولی از کجا باید شروع کرد؟

من سه صفحه ی اول ژرنال خودم رو گذاشتم رو اینستاگرام ( ۱ ۲ ۳ ) برای نمونه و اینم گفتم که فرم اصلی این نیست_ مثلا من ترجیح میدم حتما دفترم یه برگه ی ورودی داشته باشه که فقط سال یا بازه ی زمانیی که توش می نویسم رو مشخص کنم.

چون این داستان سر دراز دارد و به سیستم وبلاگ گند می زند، من ادامه ش رو می برم تو قسمت پشت صفحه:

  • صفحه ی کلید یا راهنما

این اولین صفحه ست و حکم مرجع استفاده از ژرنال رو داره به این صورت که یه سری علائم اختصاری رو معرفی یا کدهای رنگی تشخیص مباحث رو مشخص می کنید. علائم چیزهایی شبیه (* $ @ ^ > < ) و غیره هستن که برای راحت تر شدن کارها تعیینشون می کنید.

مثلا ما رو اینترنت برای راحت تر شدن جستجوی مطالب از هشتگ استفاده می کنیم که علامت کاربردیش #ه. همه می دونیم این هشتگه و نیاز نیست دیگه کنارش نوشته بشه هشتگ. علائمی که برای دفترتون تعیین می کنید هم دقیقا همینن. مثلا فردا تولد دوستم میتراست. می خوام تو برنامه های فردام بنویسمش که یه وقت فراموش نشه لا به لای روزمرگی. از قبل علامت * که یه ستاره ست رو تعیین کردم برای تولد ها و توی صفحه ی کلید نوشتم : * = تولد. پس برای برنامه ی فردام می نویسم *میترا. به همین راحتی.

این علائم کاملا شخصی ن، می تونید براشون مهر مخصوص داشته باشید یا حتی می تونید کلا چیزی نذارید و در لحظه خلقشون کنید _ مثل من که به تجربه یاد گرفتم این کلید برام بی اهمیته و خیلی وقته دیگه نمی ذارمش اول ژرنال هام.

اگه به عکسی که بالا گذاشتم دقت کنید این مبحث توش مشهوده، مثلا برای ایده هاش یه لامپ رو به عنوان علامت انتخاب کرده که ملموس هم هست.

پایین همین عکس، سیستم کد رنگی یا COLOR CODE رو میبینید. اون هم یه جور راه میانبر شخصیه برای جدا کردن مباحث از هم. مثلا تصمیم می گیرید مسائل مربوط به مدرسه رو با رنگ آبی بنویسید و مباحث خانوادگی رو با رنگ سبز و الی آخر. اینم کاملا یه چیز انتخابیه. اگه از چیزای رنگی خوشتون میاد، این انتخاب مناسبی واسه دسته بندی مطالبه وگرنه که همون سیاه و سفیدی دفتر هم می تونه چشم نواز باشه واقعا.

_یه عده تو این صفحه مشخصات فردیشون شامل اسم و شماره تلفن و حتی آدرس رو هم می نویسن که اگه یه وقت دفتر گم شد، به صاحبش برگردونده بشه. کاملا آپشناله این چیزا.

  • فهرست INDEX

می تونید تو این صفحه دقیقا مثل کتاب های چاپی برای دفترتون فهرست تهیه کنید و بعد از این قسمت، صفحات رو شماره گذاری کرده و برطبق فهرست پیداشون کنید. مثلا با یه فهرست بندی خوب، اگه نیاز باشه مدت ها بعد به ماه آبان نودوهفتتون نگاه کنید، می بینید تو فهرست درج شده ضفحه ی ۱۰٫

بازم بود و نبود این صفحه به انتخاب شخصی خودتون بستگی داره. من آدم منظمی نیستم. ممکنه بین صفحات برنامه ریزی یا مرتبم، چیزهایی اضافه کنم که حتی قابل عنوان پذیری هم نباشه! از طرفی به تجربه یاد گرفتم هرچی زمان پیش بره تنبل تر میشم برای اضافه کردن صفحات به فهرست و یهو دفتر تموم میشه درحالی که فقط تا صفحه ی پونزدهش ثبت شده تو فهرست و حتی چهل صفحه ش رو شماره گذاری نکردم… همینه آبرو.

  • ثبت وقایع LOGS

می رسیم به قسمت مورد علاقه ی من! صفحات واقعی بولت ژرنال.

سه دسته ی اصلی برای این مبحث وجود داره:

– برنامه ی آینده FUTURE LOG

– برنامه ی هر ماه MONTHLY LOG

– برنامه ی روزانه DAILY LOG

  1. برنامه ی آینده:

پیشنهاد میکنم حتما حتما صفحه ی تقویم رو داشته باشید همین اول دفترتون. شخصا ترجیح میدم برای این صفحات دست و دلباز باشم و کلی جا بذارم. تو دفتر قبلیم برای هر ماه یه صفحه ی کامل جا گذاشته بودم که دیدم به کارم نیومد اونقدر _ممکنه به کار شما بیاد ولی_ و این بار هر سه ماه رو تو یه صفحه گذاشتم.

شخصا پایان مهلت کاری، تولد دوستان، برنامه ی دارای زمان بندی و نوبت های پزشکی هر ماهم رو اینجا ثبت می‌کنم. دلیل اینکه نیازه براش جا بذارید هم مشخصه، شما نمی‌دونید که آیا ممکنه در آینده کاری اضافه بشه یا نکته ی قابل ثبتی پیش بیاد یا نه. عملا این صفحات براتون کار سررسید رو انجام میدن و همونطور که تو پست قبلی گفتم، برای انجام دادن تمام کارها تو یه دفتر، به بولت ژرنال اضافشون می‌کنیم.

اهمیت اصلی این قسمت مربوط به تصمیم های سالانه ست. وقتی تصمیم می‌گیرید تا آخر امسال فلان هدف رو محقق کنید، حالا باید برای محقق شدنش برنامه ریزی صادقانه داشته باشید. اگه کار کاملا براتون جدیده، قدم قدم بین ماه های سال پخشش کنید تا نه بهتون فشار بیاد و نه شل بگیرید. می تونید این قسمت رو اینجا ثبت و بعدا تو صفحات ماهانه با جزئیات بیشتر وارد کنید.

یه سری ها حتی این قسمت رو پیشرفته تر می‌کنن و در کنار مینی تقویم های عمومی، برای هر ماه تقویم مستقل با قابلیت نوشتن مطالب خورد روزانه رو تعبیه میکنن… عکس بالا نمونه ی این حالته.

۲٫ برنامه ی هر ماه

این یکی خیلی ساده ست. می تونید تو یه صفحه سروتهش رو هم بیارید یا اینکه چندین صفحه کشش بدید. اول هر ماه این قسمت رو درست می کنید. اسم ماه رو می‌نویسید و اگه دلتون می‌خواد یه سری تزئینات می‌ذارید تا حال و هوای هر ماه بین صفحات با هم فرق کنه.

یه مینی تقویم دیگه براش بکشید_یا حداقل من می‌کشم و روزهای مهم رو هایلایت می‌کنم.

یه قسمت GOAL یا هدف ماه می‌ذارید و مثلا می نویسید “پنجاه صفحه گرامر”.

بعد یه TO DO LIST یا لیست کارهای واجبی که باید تا ته این ماه انجام بشن رو تعیین می کنید _که این یه بخشش مربوط به همون اهداف سالیانه و ماهیانه ست.

من خودم یه قسمت FUTURE هم می ذارم که هرچی این ماهم پیش میره و بهتر متوجه میشم که ماه بعد باید چه کارهایی رو انجام بدم یا ندم، توش وارد میکنم.

۳٫ برنامه ی روزانه

این برای من قلب بولت ژرنالمه، که معمولا به صورت برنامه ی هفتگی می نویسمش. یعنی من جمعه ی هر هفته میشینم به کشیدن صفحات مربوط به هفته ی بعد! برای خودم جدول بندی می‌کنم و هفت روز هفته رو می‌نویسم و با مراجعه به برنامه ی ماهانه، کارها رو به صورت چک لیست بین روزهام تقسیم میکنم.

شخصا می‌دونم سیستم برنامه ریزی مبتنی بر ساعات، روم جواب نمیده و نیاز به آزادی عمل دارم؛ نمی‌نویسم “ساعت نه صبح مطالعه ی فلان صفحات”، تو برنامه ی روز شنبه م “مطالعه ی فلان صفحات” درج شده و نیازه که تیک بخوره در طول روز… حالا هر وقت که شد. شما می‌تونید با زمان بندی برنامه ریزی کنید.

توصیه ی شخصیم بهتون اینه که اوایل اصلا سخت نگیرید اگه کلا با سیستم برنامه ریزی آشنا نیستید یا روزهاتون رو عموما بی برنامه می گذرونید، چون اعمال فشار کاملا خسته کننده و توان گیره. برنامه ی فوق العاده سبکی بذارید. اگه الان در طول روز نیم ساعت مطالعه هم ندارید در حالی که می خواید شاگرد زرنگ کلاس بشید، تو هفته ی اول ننویسید روزی هشت ساعت مطالعه! حتی روزی دو ساعت هم زیاده واسه همچین سیستمی. شما اگه بتونید با هفته ی اولِ روزی نیم ساعت ثابت هم شروع کنید این برنامه رو یعنی عالی عمل کردید و مطمئن باشید تا آخر سال موفق خواهید بود.

اوکی من گردنم شکست واقعا. تا همینجاش رو داشته باشید که هنوز این داستان سر دراز دارد:)) فقط درسته که سعی کردم عکسای متنوع بذارم به عنوان نمونه ی هر توضیح که مثال خوبی باشه برای ملموس شدن این مبحث که بولت ژرنال یه چیز شخصیه و هر کسی سبک خودش رو داره و هیچ قاعده ای براش مطرح نیست، ولی دقت داشته باشید کسایی که این دفاتر رو تهیه کردن اکثرا شغلشون اینه و هنرمندن_ مثلا طرف نقاشه! و لازم نیست من و شما خودمون رو با اینا مقایسه کنیم. کلکمون کنده ست اگه با این سیستم بریم جلو. همچنین اگه اولین بارتونه می خواین از این دفاتر تهیه کنید، بر طبق تجربه ی شخصی میگم : هر چی ساده تر، احتمال ادامه دادنش بیشتر. به هیچ عنوان با شلوغ کاری، خودتون رو خسته نکنید اول راه. درسته که هرچی زمان بذارید پاش بهتر میشه ولی زمانی که با عشق و دقت صرف بشه نه با اجبار و نگرانی.

اینقدر باید آزمون و خطا بکنید تا سبک خودتون رو به دست بیارید که این دفتر اول در برابر بقیه هیچی نیست پس بدون وسواس و نگرانی اولین قدم رو بردارید.

پ.ن: ممنون میشم اگه سوال ها یا نکات مربوط به این پست رو تو قسمت نظرات همینجا بذارید و نیارید رو کانال چون برام راحت تره جواب دادن بهش اینجوری. از طرفی شاید سوال شما برای بقیه هم مطرح باشه یا نکته ای که اضافه می کنید به درد بقیه هم بخوره.

منتشر شده در اطلاعات

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *